pondelok 1. apríla 2019

Prostý mužský komplet (1610-1620)

Hoci neplánovane, avšak predsa len sa podarilo konečne nafotiť jeden "starší" mužský komplet vytvorený pre potreby reenactmentu s datovaním na začiatok 17. storočia. K nohaviciam ušitým už koncom roku 2017 sme kvôli plánovanej účasti na bielohorskej piete vlani v novembri dokončili i vlnený doublet. A hoci sme teda samotnú pietu nestihli a nepodarilo sa tento komplet zdokumentovať ani počas zimného táborenia na holandskom zámku Hernen, doplnili sme ho aspoň ešte o vlnenú vestu a pár šitých pančúch.

Takmer kompletný mužský odev (1610-1620)
Vzhľadom na priority a naše zameranie čo by reenactorov ide už klasicky o prostý odev pracujúceho muža, pre ktorého je zhodou okolností zamestnaním služba v armáde. A teda odev nevyniká ničím zvláštnym, nenesie tiež ani žiadne známky luxusu, oproti tomu sme však skúsili pridať jeden zaujímavý "vojenský" detail, o ktorom si povieme čosi nižšie.

Ako je zjavné, základom kompletu sú nohavice a doublet. O nohaviciach sme už čosi málo na tomto blogu napísali, avšak radi to zopakujeme aj na tomto mieste. Navyše si tým ušetríme trochu práce...

Vlnený doublet s nohavicami a pančuchami

Vlnený doublet s nohavicami a pančuchami

Ako už teda bolo spomenuté v jednom zo starších článkov, ide o tzv. "above knee breeches" (náš voľný a láskyplný preklad znie gačky povyše kolien), ako sú nazvané v knihe, z ktorej sme pri ich výrobe vychádzali: Clothes of the Common People in Elizabethan and Early Stuart England od pána Stuarta Peacheyho. Našťastie tento typ nohavíc nepochádza len z anglických zdrojov, ale môžeme sa s ním stretnúť na rôznych miestach v Európe. Ako zvršok sme použili sivú vlnu, podšívka je zo sivého ľanu a pás s poklopcom sme vystužili zvyškami hrubšieho ľanového plátna. Gombíky sú stará dobrá recyklovaná klasika od Pinďu, ošklbané zo starších a už nepoužívaných odevov. 

Doublet je ušitý z hutnej vlnenej látky v prírodnej sivej farbe. Ako podšívka poslúžilo jemnejšie nebielené ľanové plátno a interlining tvorí už klasický silné ľanové platno, v oblasti ramien a brucha zosilnené jednom, resp. dvoma ďalšími vrstvami. Gombíky sú opäť raz zrecyklované Pinďove "cíňaky", tentoraz však trochu iného, o čosi jednoduchšieho vzoru. Pri voľbe "strihu" sme viac ako voľne vychádzali z doubletu Sira Richarda Cottona (Victoria and Albert Museum), ktorý je datovaný na rok 1618. Avšak na tomto sme výrazne "vyrovnali" líniu pásu smerom dopredu a šosy sme nahradili suknicou z jedného kusu tak, aby vo výsledku splňoval požiadavky nedávno zverbovanej Die Kompanie pre potreby podujatí zameraných práve na začiatok 17. storočia.

Doublet je vybavený skrytým všitým pásom s dierkami, ktorý umožňuje prakticky neviditeľné spojenie s nohavicami, s ktorým je prepojený vlnenými lucetkovými šnúrkami horčicovej farby s mosadznými nákončiami s rozdielným dátumom výroby.

Ukážka prepojenia nohavíc s doubletom pomocou skrytého všitého pásu
Vpredu sú nohavice s doubletom spojené jedinou
viditeľnou šnúrkou

Pôvodne pre potreby zimného tábora v Holandsku sme ušili tiež pár dlhých vlnených šitých pančúch, opäť šlo o použitie zvyšnej látky po výrobe prostých nohavíc pre modernejšie obdobie Tridsaťročnej vojny. Dĺžka bola zvolená tak, aby bolo možné ich prepojiť s inak krátkymi nohavicami. Zatiaľ v testovacej fáze máme "vojenské" riešenie tohto prepojenia známe z obrazov Pietera Snayersa či Sebastiana Vrancxa, avšak už teraz sa zdá, že toto budeme musieť trochu upraviť či dodatočne vyskúšať aj na inom type nohavíc. Avšak i bez potenciálnej dodatočnej úpravy tento spôsob prepojenia umožňuje veľmi dobrú pohyblivosť.

Spojenie pančúch s nohavicami vlnenou šnúrkou

A keďže zvyškov sa doma váľalo veľa a pred rekonštrukciou jadra sa bolo treba zbaviť zbytočného bordelu, po mnohých rokoch sme sa podujali aj na výrobu hnedej vlnenej vesty (angl. jerkin). Použitá látka niekomu môže prísť zľahka povedomá. A zrejme sa v takom prípade ten niekto nebude mýliť. Ide o rovnaký materiál, aký bol použitý skutočne veľmi dávno pri výrobe nohavíc (angl. slops) pre potreby Projektu 1645 v súvislosťou s knihou Jankow 1645. Ten sme doplnili o jednovrstvový interlining z rovnakého plátna, aké bolo použité pri výrobe doubletu a zvyšky jemného nebieleného ľanového plátna. Opať raz sme použili cínové gombíky, tentoraz od Martina Tvarožka z Cechu Terra de Selinan, vďaka čomu celý tento komplet vlastne ako komplet ani nepôsobí. Ale keďže on to vlastne stejne ani komplet byť nemá, tak je to asi tak či tak úplne jedno.

Celý komplet vyskúšame už čoskoro na malom podujatí v Nemecku a podľa jeho správania sa v akcii doladíme detaily alebo tiež možno aj vzhľadom na potreby, pre ktoré bol tento odev vytvorený, ho necháme v tejto podobe a len ho doplníme o vhodný zvrchník.

PS: Baret k tomuto kompletu pôvodne nie je, ale páči sa mi, mám ho rád a bol k dispozícii, tak som sa s ním odfotil. Okrem toho klobúk na fotografii pravdepodobne i tak pôjde k novému majiteľovi, kolegovi z Die Kompanie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára